|
|
|
Galliske skribenter har haft masser af gode oplevelser – især The Blue Van og PowerSolo vækker begejstring.
Otte franske musikjournalister er ankommet til SPOT, inviteret af ROSA, der vil vise franskmændene lidt af den nye og spændende danske og øvrige nordiske musik. I går var skribenterne ude at se og høre en masse navne, og hvad synes de så om første aften?
SPOT Live fik fat i to, Laurent Erre fra det franske månedsblad Crossroads, der skriver om rock, folk og country, og Jean-Vic Chapus, der både er chefredaktør for indiebladet Newcomer og skribent på Frankrigs største rockblad, Rock & Folk. Begge vil skrive artikler til deres respektive blade om festivalen og er enige om, at The Blue Van og PowerSolo har været nogle af de største oplevelser indtil videre.
Utrolig energi
– The Blue Van har en utrolig energi. De spiller godt, har masser af humor, og så sluttede de på den klassiske rock’n’roll-maner med at ødelægge instrumenterne, i hvert fald bassen, siger Laurent Erre. – Det var næsten det samme med PowerSolo. De havde et rigtig godt sceneshow, og så lyder de ikke som nogen andre, siger han, mens Jean-Vic Capus nikker.
De to er enige om, at både The Blue Van og PowerSolo kan blive til noget i Frankrig og andre steder i udlandet. Capus tilføjer:
– Jeg så også Lake Placid, og det var jeg meget tilfreds med. De har gode sange og masser af karisma på scenen. Jeg kom lidt til at tænke på Björks gamle band The Sugarcubes. Jeg tror helt sikkert, de kan blive til noget i Frankrig.
Højredrejning fremmer kreativitet
Hvorfor er dansk musik pludselig begyndt at vække opmærksomhed i Frankrig, tror I?
– Der er masser af unge mennesker overalt i Europa, og altså også Danmark, som er meget dedikerede til musik, spiller, køber masser af plader og går til mange koncerter og ikke lægger sig fast på en bestemt stil, men blander stilarterne, som de vil – og det er alt sammen meget inspirerende, siger Jean-Vic Capus og fortsætter med en lidt anden synsvinkel:
– Der er også højreorienterede regeringer i både Danmark og mange andre steder i Europa, og kreativiteten blomstrer altid under sådanne styrer, fordi kunstnerne får dårligere vilkår og derfor bliver nødt til at kæmpe hårdere – og også får lyst til at ytre sig politisk. Det skaber en masse dynamik.
Ole Rosenstand Svidt |
|
|
|
|
|