|
|
|
Henrik Friis | Nephew var en af grupperne som benyttede sig af de nye lysmuligheder - også "Skægs" video-sekvenser som ses i baggrunden. | | Visualiseringsteknik giver bedre forberedelse for musikken, publikumsgener undgås og totaloplevelsen bliver bedre.
- - -
SPOT 10 Festivalen kom ikke blot med væsentlige bud på de nye musikalske trends – den introducerede også et kvantespring, når det gælder fremtidens måde at give de optrædende netop dén lyssætning, som de ønsker, for at understrege sceneoptræden og musikkens karakter.
Det hele udspringer af en ny visualiseringsteknik, som kom grupperne til gavn på de to største SPOT-scener i henholdsvis Ridehuset og Musikhuset Aarhus’ foyer:
| "Julle" (t.v.) og "Skæg" foran viusaliseringsskærmen - video-sekvensernes samspil med det øvrige lyshav tjekkes på den lille skærm nedenfor. | | I stedet for at lave den vanlige lysprøve lige op til koncertstart – og med fare for at genere både musikere og tilskuere på naboscenerne i de to store lokaler – entrede de respektive gruppers lysfolk et visualiseringsrum, hvor de kunne sætte sig ind i de to sceners lysforhold og -kapacitet via computerteknologi og specialudviklet software og efterfølgende programmere lyset til den senere koncert.
Ophavsmændene til dette nye tiltag er John ”Skæg” Hedegaard (der bl.a. er lysansvarlig for VoxHall og den igangværende Swan Lee-turné) og visualiserings/systemteknikeren Just ”Julle” Nielsen.
”Skæg” har arbejdet med ideen gennem flere år, men det var især flere henvendelser fra publikummer under SPOT 09 Festivalen - som midt under koncerter følte sig generet af naboscenens justering af lyssætningen - som fik ham til at gå i gang med at opspore en løsning. Det fandt han via debatforummer på internettet specielt for lysfolk. Systemet er iøvrigt svensk, hedder Capture og er skabt af fire svenske ”nørder”, som hele tiden opjusterer systemet med de nyeste lystekniker, informationer omkring nye lamper m.m. inden for området.
| De allernyeste lysteknikker, lamper m.m. kan tjekkes via systemet - og lyspulten foran skærmen er fuldstændig svarende til den som gruppens lysmand senere vil møde i koncertlokalet.
| | - Herhjemme har jeg kun kendskab til, at det er Roskilde Festivalens store udendørsscene, Orange Scene, som har benyttet sig af en lignende men dyrere teknik, siger ”Skæg”, der selv havde klargjort serveren og havde designet og klargjort programmerne til begge scener i 3D-format forud for festivalen.
- Systemer som disse er uden tvivl fremtiden når det gælder lysshow, supplerer ”Julle”. - Når orkestrenes lysfolk kommer ind til os i visualiseringsrummet er computeren med lysprogrammet sammenkoblet med en lyspult fuldstændig svarende til den, der er foran selve scenen i koncertlokalet. Forskellen er, at lysfolkene nu kan se lysmulighederne på skærm i stedet for at skulle gøre det i selve lokalet. Og at de nu både kan gøre sig fortrolig med selve pulten og samtidig kan programmere lyset til koncerten i ro og mag i god tid før koncertstart i stedet for at skulle haste det hele igennem i sceneskiftet mellem to orkestre. Lysshowet bliver ganske enkelt mere gennemført.
Både ”Skæg” og ”Julle” lægger vægt på, at de forbedrede muligheder for forberedelse uundgåeligt bliver bedre lysoplevelser i forbindelse med koncerterne. Og dermed bedre totaloplevelser: - Man får simpelthen mere show end tidligere.
Samtidig kan teknikken hurtigt vise sig at være direkte besparende, for nu kan man også afprøve effekterne af alle mulige nyudviklede lamper og teknikker: Alle nye produkter laves nemlig også i en fil-udgave via det svenske firma, så man kan downloade og dernæste ”afprøve” det på computeren. I stedet for som hidtil at være tvunget til at investere i en specifik lampe, som det alligevel viser sig, at man ikke har egentlig nytte af.
- Teknikken er specielt oplagt for festivaler, hvor der er brug for hurtige sceneskift, men både almindelige koncerthuse og også teatre vil være naturlige brugere, mener de ”Skæg” og ”Julle”, og forudser at alle større festivaler og musikklubber vil benytte sig af de nye muligheder i løbet af ganske få år.
Og til de, der frygter for spontaniteten under koncerterne, er selve koncertsituationen ikke anderledes end den hele tiden har været. Her er lysmanden stadig er i fuld kontrol over begivenhederne bag lyspulten og kan gribe ind, når det er påkrævet. Han/hun vil bare være meget bedre klædt på for at kunne løse opgaven.
”Skæg”, der bl.a. er lysmand på VoxHall og har stået for lyssætning på turneer med bl.a. Under Byen, Saybia og den seneste med Swan Lee, har desuden designet de video-sekvenser, som blev benyttet under SPOT Festivalen.
”Julle” er manden der specialbygger ”mærkelige elektroniske løsninger og effekter, når der er brug for det”. Det har han bl.a. gjort for Jette Torp – lige som han stod for teknikken bag tæppe-droppene til Det Internationale Melodi Grand Prix i Parken for tre år siden. Julle er også lysmand på VoxHall og Train.
Mere info:
www.capturesweden.com
www.eject.dk
www.arttronic.dk
|
|
|
|
|
|